Αγία Τερέζα 1515-1582 - Ισπανία |
Η Αγία Τερέζα ήταν μια από τις σπουδαιότερες γυναικείες μορφές της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Γεννήθηκε στην Avila, της Δυτικο-κεντρικής Ισπανίας. Έγραψε αρκετά βιβλία με επιρροή, συμπεριλαμβανομένων των "Το Εσώτερο Κάστρο" και την "Αυτοβιογραφία" της που τώρα θεωρούνται αριστουργήματα. Η Αγία Τερέζα εισήγαγε την Αναμόρφωση του Τάγματος των Καρμηλιτών, που επανέφερε τον πρωταρχικό χαρακτήρα της περισυλλογής της τάξης των Καρμηλιτών, και ενέπνευσε τον Άγιο Ιωάννη του Σταυρού να αναλάβει μια παρόμοια αναμόρφωση για τους άνδρες. Το 1970 ανακηρύχθηκε από τον Πάπα Παύλο τον VI, Διδάκτωρ της Εκκλησίας, ένα από τα 33 άτομα, και η πρώτη γυναίκα, που τιμήθηκε με αυτόν τον τίτλο. |
Η Αγία Τερέζα ήταν μια από τις σπουδαιότερες γυναικείες μορφές της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Γεννήθηκε στην Avila, της Δυτικο-κεντρικής Ισπανίας. Έγραψε αρκετά βιβλία με επιρροή, συμπεριλαμβανομένων των "Το Εσώτερο Κάστρο" και την "Αυτοβιογραφία" της που τώρα θεωρούνται αριστουργήματα. Η Αγία Τερέζα εισήγαγε την Αναμόρφωση του Τάγματος των Καρμηλιτών, που επανέφερε τον πρωταρχικό χαρακτήρα της περισυλλογής της τάξης των Καρμηλιτών, και ενέπνευσε τον Άγιο Ιωάννη του Σταυρού να αναλάβει μια παρόμοια αναμόρφωση για τους άνδρες. Το 1970 ανακηρύχθηκε από τον Πάπα Παύλο τον VI, Διδάκτωρ της Εκκλησίας, ένα από τα 33 άτομα, και η πρώτη γυναίκα, που τιμήθηκε με αυτόν τον τίτλο.
Στο βιβλίο της, Πνευματικές Σχέσεις, η Αγία Τερέζα περιγράφει την ακόλουθη εμπειρία:
"Η ψυχή μου, στη στιγμή, ξαναμαζεύτηκε και μπήκα σε μια κατάσταση ησυχίας ή έκστασης, όπου δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω καμία από τις ικανότητες ή αισθήσεις μου . . .
"Τα πάντα είναι ακίνητα, και η ψυχή αφήνεται σε μία κατάσταση μεγάλης ησυχίας και βαθιάς ικανοποίησης." (1)
Όταν λέει "Η ψυχή μου στη στιγμή ξαναμαζεύτηκε", χρησιμοποιεί τον όρο "ξαναμαζεύτηκε" με μια παραδοσιακά πνευματική έννοια, υποδηλώνοντας ότι ο νους της και οι αισθήσεις της, που φυσικά κατευθύνονται προς τα έξω, τώρα γυρίζουν προς τα μέσα. Μετά βιώνει αυτό που αποκαλεί "κατάσταση ησυχίας ή έκστασης", στην οποία ο νους της σιωπά, πλημμυρισμένος με μακαριότητα και βαθιά ικανοποίηση.
Στο ίδιο βιβλίο, η Αγία Τερέζα περιγράφει την ίδια εμπειρία ξανά:
"Είναι τόσο δύσκολο να περιγράψεις αυτά τα εσώτερα της ψυχής, και πολύ περισσότερο να τα περιγράψεις με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνουν κατανοητά, ιδιαίτερα έτσι όπως φεύγουν γρήγορα . . .
"Εκεί κάποιες φορές ξεπηδάει μια εσωτερική ειρήνη και γαλήνη που είναι πλήρεις ευτυχίας, επειδή η ψυχή είναι σε μια τέτοια κατάσταση που νομίζει ότι δεν υπάρχει τίποτα να της λείπει. Ακόμη και η ομιλία - με την οποία εννοώ την προφορική προσευχή και τον διαλογισμό - την κουράζουν: δεν θέλει τίποτα άλλο παρά αγάπη. Αυτή η κατάσταση μπορεί να διαρκεί για λίγο ή μπορεί να διαρκεί μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα." (2)
Εδώ πάλι δίνει έμφαση στην ειρήνη, τη σιγή, την ευτυχία, και την απόλυτη εκπλήρωση στην αγάπη που χαρακτηρίζουν αυτήν την εμπειρία.
Η εμπειρία της Αγίας Τερέζας μας θυμίζει την εδραίωση της τέταρτης κατάσταση συνειδητότητας (Υπερβατική Συνειδητότητα), που έρχεται με την τακτική άσκηση του Υπερβατικού Διαλογισμού. Η νοητική δραστηριότητα κατασταλάζει προς τα μέσα, πηγαίνει πέρα από αντιλήψεις, σκέψεις και συναισθήματα. Βιώνουμε μια εσωτερική πληρότητα. Ο νους ξύπνιος και σε ετοιμότητα, πέρα από κάθε όριο συγκεκριμένης σκέψης, ο ωκεανός της συνειδητότητας τώρα ξυπνά μόνο στον εαυτό του από την ίδια του την απέραντη φύση.
Όπως έχουν ξεκαθαρίσει εκατοντάδες επιστημονικές μελέτες στην τεχνική του Υπερβατικού Διαλογισμού, η τακτική εμπειρία αυτής της τέταρτης κατάστασης συνειδητότητας ολοκληρώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου, μειώνει το στρες, βελτιώνει την υγεία, αυξάνει τη δημιουργικότητα και τη διάνοια, αναπτύσσει την προσωπικότητα του ατόμου, προάγει την ολοκλήρωση στις διαπροσωπικές σχέσεις - βελτιώνει ακόμα και την ποιότητα της ζωής των άλλων, είτε αυτοί διαλογίζονται είτε όχι.
Για την Αγία Τερέζα όπως και για τόσους άλλους, αυτή η εμπειρία ήταν ο στόχος της πνευματικής αναζήτησης. Είμαστε τυχεροί που ο Μαχαρίσι έφερε στο φως, από την αρχαιότερη στον κόσμο αδιάκοπη παράδοση της γνώσης, μια απλή, φυσική, αβίαστη τεχνική - την τεχνική του Υπερβατικού Διαλογισμού - με την οποία οποιοσδήποτε μπορεί εύκολα να έχει αυτή την εμπειρία και να χαίρεται τα αναρίθμητα της οφέλη.
"Η εμπειρία της τέταρτης κατάστασης της συνειδητότητας, της Υπερβατικής Συνειδητότητας, είναι το εκ γενετής δικαίωμα όλων", τονίζει ο Μαχαρίσι, "και αυτή η εμπειρία μας δείχνει την πύλη για ήρεμες ανώτερες καταστάσεις συνειδητότητας, πιο υψηλές σφαίρες ανθρώπινης ανάπτυξης, που η κάθε μία φέρνει έναν νέο κόσμο γνώσης και εμπειρίας, και μια δύναμη που θρέφει τη ζωή."
ΑΝΑΦΟΡΕΣ:
(1) Tereza of Avila, The complete Works of St.Teresa of Jesus, Vol. 1, trans. Edgar Allison Peers (London/New York/Harrisburg: Continuum International Publishing Group, 2002), 306.
(2) The Complete Works of St. Teresa of Jesus, 327.